onsdag 13 augusti 2014

Hej igen!

Under sommaren har det blivit mindre inlägg här i bloggen, men kanske jag nu när jobbet igen satt igång på allvar skulle hinna med att hålla bloggen igång lite mera.

Har haft en jätteskön sommar och semester och har hunnit med en hel del, förutom en massa hemlagat :). Jag tror att jag denna sommar handarbetat minst på de senaste 10 åren. Det har helt enkelt varit för varmt till att ta stickningen i händerna.

Förutom resan till Island har vi varit till Korpo och hälsat på frökens gudföräldrar, degat på stranden (jag iallafall), umgåtts med släkt och vänner, barnen har hängt med sina kompisar, fröken varit som hjälpledare på totalt 3 skribaläger i sommar, unge herrn varit på sitt eget skribaläger, firat diverse födelsedagar (bl.a. barnens farfars 70 års dag), min yngsta systersons dop, flyttat ner min yngsta syster från Vasa (Hon har i somras fått sin examen och skall börja jobba som klasslärare här i huvudstadsregionen) mm. En fullspäckad semester med andra ord.

Utfärd till ett gammalt kalkbrott på Åvensor (Åbolands skärgård). Havet var fullt av alger så där gick det inte att simma.


Äntligen har det blivit lite svalare om kvällarna och jag även fått tid till att komma iväg till bärbuskarna. Min moster lät gallra en massa höga tallar för ca. 5-6 år sedan från sin tomt och där har istället kommit upp en massa hallonbuskar. De senaste åren har vi plockat åtskilliga liter hallon därifrån under somrarna, och även i år finns det gott om dem. Tyvärr har värmen och torkan gjort sitt, så lika mycket som tidigare år finns det inte, men nog så det räcker åt oss. Har hittills hunnit plocka ca. 5 liter av vilket en del gått i frysen och en del till sylt. Har nu totalt 7 burkar hallonsylt kokat. Dessutom köpte jag tidigare i somras en låda jordgubbar av vilka en stor del kokades till sylt och resten i frysen. I söndags slog jag till och köpte en låda jordgubbar till. Vi har ju Unge herrns konfirmation på kommande i oktober och det behövs säkert en hel del bär till kakorna som skall bjudas till kaffet då. Ungefär hälften av jordgubbarna hamnade i frysen och resten tillsammans med röda vinbär (som jag också plockat hos min moster) till saft.

Hallonsylt

Rödavinbär-Jordgubbssaft
 I handarbetsväg har jag gjort några "hemliga" projekt. Bl.a. broderat en doptavla till min systerson till dopgåva, samt har ännu lapptäcket av mormorsrutor lite på hälft. Så fort jag får det färdigt så ska ni få se en bild på det. Men för att även visa att jag nog lite stickat också så här en bild på sockorna jag stickat på hela semestern. Påbörja dem redan på Island, men fick dem färdiga först för några dagar sedan...
Sockorna är stickade av Drops Fabel garn med 2,5ans stickor

Ha det bra!

Kram Ia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar