tisdag 22 oktober 2013

Äppelmos och randiga sockor

Idag fick jag äntligen lagat de sista äpplena till mos. Fick en hel plastpåse vinteräpplen för en vecka sedan, men har inte tidigare hunnit göra något av dem alla. En del av äpplena fick bli till paj i lördags till kalaset.  Receptet på äppelmos finns på syltsockerpåsen. För att få moset sammetslent brukar jag köra äppelbitarna i mixern efter att de kokat mjuka. Då behöver inte heller äpplena skalas och alla vitaminer finns kvar. Tar bara bort kärnhuset och delar äpplena i bitar före jag slänger dem i kastrullen.





Sockorna som jag håller på med för tillfället (eller ett par av dem) blir röd-gul-randiga. Brukar vanligen ha flere arbeten på gång samtidigt. För tillfället tror jag att jag har åtminstone 15 halvfärdiga arbeten. Bara att välja och vraka enligt vad känns bäst att sticka/virka på..





kram Ia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar