söndag 1 mars 2015

Handledsvärmare

Hej på er!

För omväxlingens skull stickade jag här emellan ett par handledsvärmare/torgvantar (kynsikkäät) till en kollega.

Stickade av Drops Fabel garn med strumpstickor nr. 2,5. Passligt antal maskor för min handstil är 56 för damstorlek

Handledsvärmarna stickar jag med resårstickning, 2 aviga, 2 räta. Tills jag tycker att tummen skall komma. Tum-delen gör jag som kil-tumme. Använder alltid de sista räta maskorna på stickan (efter kommer ännu 2 aviga).  Före den fjärde sista maskan på stickan gör jag ett omslag (langankierto på finska), stickar de två räta och sen igen ett omslag och stickar som vanligt avigt de två sista maskorna. Följande varv stickar jag 4 räta (omslag, vanliga räta, omslag) och på följande varv igen omslag före de 4 räta maskorna och ett omslag efter (blir 6 räta maskor) där tummen kommer. Så håller jag på tills jag har en lämplig storleks tumme. Sen avmaskar jag tummen (eftersom den inte skall stickas hel) och fortsätter med vanlig resårstickning, tar upp 2 maskor (=2omslag) där jag avmaskat för tummen, så att jag har lika många maskor igen då jag fortsätter med resårstickningen. Så fortsätter jag tills jag tycker att handelsvärmarna är färdiga

Lite krånglig beskrivning, men hoppas ni som är intresserade förstår.Om inte så fråga gärna!

Ha det bra!

Kram Ia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar