måndag 30 december 2013

Julen

Julen kom och gick och imorgon är det Nyårsafton.

Firade en lugn och skön jul med nära och kära.


Julbocken och första bokstaven i var och ens förnamn (av pepparkaka) hör till Julaftonsmorgonen. En gammal tradition från barnens farmor då hon var barn, som jag hållit kvar. Förr brukade farmor baka dem själv och hämta dem passligt till julen, men nuförtiden brukar jag baka dem själv (utskurna på fri hand, såklart) eftersom hon bor på Åland. En massa Julgodis hör ju också till förstås.




Julafton firades tillsammans med barnens farfar och hans fru och under deras julgran fanns en massa julklappar väntande och som vi även fyllde på då vi kom.

Bästa julklappen fick nog säkert fröken min redan före vi åkte iväg till farfar, då hennes kompis meddelade att hon får åka med henne på One Directions konsert till Stockholm i sommar. Det tog nog en stund (timmar) för fröken att verkligen förstå det.
En del av julklapparna lämnade i ändå hemma under egen julgran som vi öppnade när vi kommit hem.


Själv hade jag tydligen varit helt rysligt snäll eftersom jag fick en massa julklappar: Choko av båda barnen, Pentiks julkaffe (helt bästa julkaffet enligt min smak), ett fint halsband, ljus, en stickad mössa, presentkort till Lankamaailma, två nystan garn, en tvål, ansiktskrämer, julgransprydnader mm. och kanske det bästa - en bakbok med äggfria recept som frökens gudföräldrars döttrar gjort.

Juldagen firades med hela tjocka släkten (läs mina föräldrar och syskon med familjer). Eftersom det är min yngsta systers födelsedag dessutom så samlas vi alla på juldagen hemma hos någon av mina syskon (med större hus dit alla ryms) för att både fira Jul och födelsedag. Totalt blir vi 20 personer     (11 vuxna och 9 barn mellan 1 och 16 år).

Alla julklappar fick jag färdiga, om än de sista först på juldagen före vi skulle iväg på julmiddag.
Mera om dem i ett annat  inlägg.

Kram Ia

1 kommentar:

  1. Gott Nytt År ! Fannys sockor är perfekta-tack till din son.
    Gillar ide'n med pepparkaksbock+första bokstaven

    SvaraRadera