söndag 1 december 2013

1:a Advent

Idag har jag hunnit med mycket. Vi började dagen med att besöka Advents kyrkan och sjunga Hosianna. En tradition som vi försökt hålla sedan fröken började skolan och hela veckan före 1:a advent gick och sjöng Hosianna här hemma. Dessutom börjar ju unge herrn skriftskolan, så nu har han sin första namnteckning i kyrkogångsboken.

På morgonen när barnen vaknade hittade dom denna i nedre våningen:


Kalendern - ett rep/band med små bykknipor på som jag för kanske 12 år sedan hittade på Ikea, har varit många år i bruk. Egentligen var den till för att hänga upp julkort på, men vi använder den till både julkalender och julkort. Ser roligt ut då kalendern blir tommare och så småningom fylls den med julkorten. Ifjol tyckte jag att barnen redan var för stora för kalendern, men fick inspiration att göra en år igen. 2 x 23 paket och för julafton hänger där av barnen lagade filtstrumpor som väntar på att "tomtemor" skall fylla dem.

Igår var jag en stund till skogen och plockade lingon- och blåbärsris. Blåbärsriset använde jag till att laga kransbotten som jag sedan dekorerade med lingonris. Fyra kransar blev det av en korgfull med ris. Tre av dessa skall användas till kransar till Lucias tärnor på föreningens julfest imorgon och den fjärde tänker jag dekorera med rött band och hänga på ytterdörren.


Kanske det blir någon bild på Lucia-följe i veckan.

Ha en bra vecka!

Kram Ia


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar