fredag 14 februari 2014

Alla Hjärtans Dag

Glad Alla Hjärtans Dag!

Dagen till ära fick jag igår kväll färdiga mina nya "Maria"-sockor:


De är stickade av 7-bröder garn (en gammal "Opi villasukka"-färg), med 3,5:ans bambu-stickor och mönstret hittar du här. Modifierade mönstret lite så jag fick dem såna jag ville, med hälen enligt hur jag alltid själv gör den samt avigstickning i tå-spetsen jämfört med rätstickning enligt mönstret. Inte helt felfria, men eftersom jag stickade dem till mig själv så är det ok att övningsparet inte är perfekt. Måste dock genast påbörja följande par för att få vanan in och försöka få dem utan några fel.


Före Maria-sockorna fick jag färdigt ett par "Pirog"-sockor (Piirakka-sukat). Dessa påbörjade jag faktiskt redan förra sommaren, men som av någon anledning sen bara blev och ligga orörda ett halvt år. Så jag tog mig i kragen och gjorde dem klara. De är av samma garn som "Maria"- sockorna, samma stickor och mönstret tog jag från Novitas socktidning men hittas också lätt genom att googla.


Unge herrns gudfar blev pappa till en liten tös här i januari och till henne stickade jag ett set med vantar och sockor. Dom är ju nog skickade iväg till mottagaren redan för några veckor sedan, men jag hade helt glömt bort att visa dom här. Passar bra till dagens ljusröda tema :)

Stickade av Novitas Wool garn med "Skrynkelsock" muddar

Ha en bra Alla hjärtans dag!

Kram Ia

2 kommentarer:

  1. Finns det en svensk översättning av Maria sockan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Tyvärr finns det endast på finska.

      Hälsn. Ia

      Radera