fredag 24 oktober 2014

Äppelmos

Fick för någon vecka sig en påse vinteräppel av min syster och nu äntligen hade jag lite extra tid för att koka äppelmos av dem.

Jag brukar koka äpplena med skalen på endast tvätta äpplena, ta bort kärnhuset och så förstås skadat skal. Efter att de har kokat till en passlig mos (måste röras om med jämna mellanrum så att det inte brinner i bottnen), kör jag moset genom mixern så får jag en fin och len konsistens på moset.

t

Efter det skall moset ännu koka tillsammans med syltsocker i ca. 10 min (igen lönar det sig att röra om med jämna mellanrum).


Receptet för äppelmos finns också på syltsocker påsen. Till skillnad från det receptet så brukar jag inte använda mig av så mycket socker som det rekommenderas. Jag brukar hälla på må få från påsen och sen smaka av efter hand, tills moset har den smak ja vill ha på det.


Totalt fick jag 8 burkar äppelmos i varierande storlek :). Gott till plättar, på rostat bröd, blandat med naturell jogurt och perfekt till julskinkan.

Nu ska jag ännu stryka barnens uppvisningskläder för imorgon. Vi skall åka upp till Vasa där barnens ungdomsgrupp Dansglädje skall uppträda på VasaFolk. Samtidigt skall vi passa på och träffa våra vänner i Vörå.

Trevligt veckoslut!

Kram Ia


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar