måndag 13 oktober 2014

Nytt pågång

Har börjat på kurs i folkdräktssömnad på Arbis i höst. I mitt klädskåp hänger en Esbo folkdräkt sedan ca. 10 år tillbaka, då jag fick den uppsydd till mig.



Hade turen att ha en snäll familjebekant som på 70, 80-talet själv vävde tyg till Esbo dräkten och som för ca 20 år sedan då de sålde sitt hus hittade en låda garn som hon gav till mina föräldrar. Av det kunde en annan bekant väva tyg till två Esbo-dräkter. Det ena till mig och det andra till min syster.

Jag hade tyget i min garderob några år för planen var då att jag skulle sy upp den själv åt mig, men då barnen ännu var små, fanns inte tid till det. Det som jag ändå själv ville sy är kjolsäcken eller fickan såhär på ren svenska. Fick de större bitarna som blev kvar av västtyget av sömmerskan och de har nu legat orörda i över 10 år.

Så nu när kursen i folkdräktssömnad äntligen (efter två tidigare försök) fick ihop till räkligt många anmälda så passade både jag och min mamma på att delta i den.


Hittade tyvärr inget kalkerpapper, så jag fick rita av bilden till min egen ficka från mönsterpappret på fri hand.

Efter förra tisdagen har jag kommit såhär långt


Fickan till vänster hör till en "gammal" Esbo-dräkt (dock oanvänd) som min moster för ett antal år sedan köpt och som min mamma nu på kursen syr om till fröken min.

Vill du veta mer om folkdräktens historia kan jag tipsa om Brages dräktbyrås hemsida.

Nästa projekt blir en ny skjorta åt mig till dräkten :)


Kram Ia


2 kommentarer: