söndag 12 oktober 2014

Förberedelserna inför konfirmationen

Inför konfirmationen var det mycket som behövde fixas. Som för två år sedan till frökens konfirmation hyrde vi in oss på Vikingaborg, Skärgården i Esbo r.f:s föreningshus. I.o.m. min enorma släkt behövs ett stort utrymme för att alla ska rymmas in. I vår lilla trerummare finns inte en chans att få in alla.
På inbjudningslistan var över 60 personer och då endast den närmaste släkten, gudföräldrarna, nära vänner och unge herrns kompisar. Alla kunde förstås inte komma men långt över 50 pers. var vi iallafall.

Inbjudningskorten gjorde jag själv och då planera jag dessutom att dagens färg skulle vara turkos, i enlighet med inbjudningskortet.



Men..... så fanns det ju förstås inte turkosa servietter i butiken och unge herrn fastnade för dessa:


...så färgtemat blev då lila istället (i enlighet med unge herrns skjorta).

Till middag bjöds det på fisksoppa som min mamma och mina barns bonusfarmor fixade och till den maltlimpa som unge herrns gudmor och frökens gudfar ställde upp och bakade. Min kära mamma ställde även upp och bakade två gluténfria/mjölkfria rulltårtor (som även mina syskonbarn gärna äter av).

Det som sen blev kvar till mig var tårtorna och småbröden.

Tårtbottnen gör jag enligt ett gammalt recept från en kokbok min mamma fått som tonåring.

                                                                5-6 ägg
                                                                2,5 kkp (kaffekoppar) socker
                                                                2,5 kkp vetemjöl
                                                                3 tsk bakpulver
                                                                vanillinsocker
                                                                7 msk hett vatten

Vispa ägg och socker poröst. Blanda ihop de torra ingredienserna i en skild skål. Blanda ihop ägg och socker blandningen med de torra ingredienserna. Tillsätt det heta vattnet sist. Grädda i 175 grader i vanlig ugn i a 40 min.


Mellan kakan finns mosade jordgubbar och Dr. Oetkers Choklad-tårtmousse. Ovanpå frysta hallon (självplockade såklart ;)) som jag "glaserade" med gelésocker.


Två av våra gäster är ägg-allergiker och min vana trogen så fick även de en egen tårta


Bottnet är gjort av ett äggfritt muffinsrecept (som jag fått av flickorna själva) och innanför kakan finns mosade jordgubbar.

Småbröden blev kolakakor och sega chokladsnittar vilkas recept du hittar här och här.
Brukar dock inte pensla chokladsnittarna med ägg, de smakar lika bra utan :).

Kolakakor
Sega chokladsnittar.


Ha det bra!

Kram Ia


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar