tisdag 25 mars 2014

Virkad korg och Zebra-randiga sockor

Oj, det har visst gått lite längre än planerat sen mitt senaste inlägg. Mycket att göra hela tiden, så tiden vid datorn har blivit mindre...

I lördags hade vi träff med några väninnor i handarbetets tecken. Vi är en hand full jämngamla som försöker träffas en gång per månad och sticka, virka tillsammans en kväll. Mycket roligare då man är flere än att bara sitta ensam hemma i soffan med handarbetet i famnen.
Efter att först ha kuskat på ungdomarna till sitt dansveckoslut, hjälpt syrran med sjuka barn, kom jag inte ihåg att plocka med mig någon reservstickning eller nytt garn, bara kasta ner trikå-väv och en virknål i en kasse (eftersom planerna var att vi denna gång skulle virka korgar, fast det temat blev flyttat till nästa träff) och rusa iväg för att hinna i någorlunda tid till träffen. Eftersom jag hade bara en halv socka kvar att sticka, blev den såklart färdig ganska fort och så var det bara att plocka fram trikå-väven och virknålen. Resultaten ser ni här:


Sockorna är stickade av Regia 4-fädig Color (svart, vitt, zebrarandigt) och Regia 4-fädig svart. Lite resår i början, hälen och tåspetsen är stickad av det svarta garnet för att spara på det zebrarandiga garnet. Till sockorna gick åt just precis 50 g "randigt" garn och kanske 10 g av det svarta. Första gången som jag lagade så att säga bas-sockor utan resår vid vristen för jag ville inte söndra mönstret.



Till korgen använde jag naturvit trikå-väv. Trikå-väv kan köpas från bl. a. Menita i Sökö och Lankamaailma (säkert också från de flesta handarbetsaffärer). Man kan förstås också använda Novitas tuubi-"garn" eller liknande, men jag tycker att de är onödigt dyra. Trikå-väven köps i härvor (priset/kg),  som sen skall nystas till nystan. Denna härva vägen 1,3kg.



Till korgen använde mig av virknål nr. 10. Mönster hittar man massor olika på nätet genom att googla på virkad korg. Den här korgen blev egentligen ganska stor, passar bra till t.ex. garnnystan eller tidningar.



Ha en bra fortsättning på veckan!

Kram Ia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar